Achab – významný izraelský král?
Král Achab je v bibli vylíčen jako nejhorší modlář. Avšak historikům se zdá, že za jeho vlády byl Severní Izrael významnou politickou mocností. Není bible k němu nespravedlivá?
Biblický portrét Achaba
Achab (874–853 př. n. l.) zdědil království, které stabilizoval jeho otec Omrí. Bible podává o králi Achabovi nelichotivý obraz:
Achab, syn Omrího, páchal to, co je zlé v Hospodinových očích, víc než všichni, kdo byli před ním. Jako by to bylo málo, že chodil v hříších Jarobeáma, syna Nebatova, vzal si za ženu Jezábelu, dceru sidónského krále Etbaala, a chodil sloužit Baalovi a klanět se mu. Postavil Baalovi oltář v Baalově domě, který vybudoval v Samaří. Achab též udělal posvátný kůl. Achab udělal ještě více, aby provokoval Hospodina, Boha Izraele, k hněvu, než všichni izraelští králové, kteří byli před ním.
1. Královská 16,30–33
Jeho modlářství vedlo ke konfrontaci s prorokem Elijášem, o kterém vypráví známý biblický příběh. Ale podle některých archeologů je tento obraz příliš jednostranný. Vždyť Achab dosáhl i významných úspěchů: Zvelebil hlavní město Samaří, pokračoval ve stavebních projektech, které zahájil jeho otec Omrí, a aktivně rozšiřoval vliv Izraelského království.
Palác v Samaří
Byl to Omrí, kdo založil dobře opevněné Samaří a povýšil ho na hlavní město. Na akropoli vybudoval palác, k němuž Achab připojil mnoho administrativních staveb. Rozšířil královský palác stavbou z kamenných kvádrů ve fénickém stylu. Královská akropole byla monumentální, měla rozlohu 1,62 ha, což je zhruba stejná plocha jako město na tehdejším izraelském venkově. Ačkoli Achab provedl některé úpravy paláce, podle názoru některých badatelů spadá stavební fáze II spíše do vlády Jehúa.
Dům ze slonoviny
Ostatní Achabovy činy a všechny věci, které činil, dům ze slonoviny, který postavil, a všechna města, která postavil, jsou zapsány v knize Letopisů izraelských králů.
1. Královská 22,39
V bibli je zmínka o domu ze slonoviny, který Achab vybudoval v Samaří. Odborníci se dohadují, že tato zmínka hovoří o zvláštní budově vybavené nábytkem a stěnami vyloženými dekoracemi ze slonoviny. Při vykopávkách Kathleen Kenyonové v roce 1932 byla v Samaří nalezena velká sbírka vyřezávaných ozdob ze slonoviny z doby železné. Znázorněna jsou zvířata, rostliny, mýtičtí tvorové a cizí božstva. Díky datování do doby krále Achaba a blízkosti naleziště k paláci se většina odborníků přiklání k názoru, že jde o jmenovaný dům ze slonoviny. Původně byla řemeslná tvorba ze slonoviny považována za doménu Féničanů, ale nové studie ukazují, že v Levantě existovala i místní tvorba, a to jak v době bronzové, tak v době železné.
Královna Jezábel
Achabova žena, fénická princezna Jezábel, patří k nechvalně proslulým ženám v dějinách. Počátkem 60. let 20. století byla Izraelskému muzeu v Jeruzalémě darována pečeť, která byla zakoupena na trhu se starožitnostmi. Je na ní jméno Jezábel proložené různými vyobrazeními. Zpočátku vědci váhali ji ztotožnit s Achabovou manželkou, částečně proto, že Jezábel se píše trochu jinak než v bibli. Nedávno vědci provedli novou analýzu pečeti a zjistili, že poškozená část v horní části je právě tak velká, aby mohla obsahovat dvě písmena, která vědcům scházela. To spolu s působivou velikostí pečeti a skutečností, že je plná egyptských symbolů ve Fénicii běžně používaných, vede domněnce, že skutečně jde o pečeť královny Jezábel.
Nábotova vinice
Kromě paláce v Samaří měl Achab také palác v Jizreelu, asi 34 km severněji. Bible vypráví o Nábotově vinici sousedící s palácem, kterou pomohla Achabovi získat Jezábel justiční vraždou jejího majitele.
Vykopávky v Jezreelu odhalily na návrší vojenskou pevnost z doby železné IIB (900–700 př. n. l.). Bryan Windle ve svém článku o Achabovi vysvětluje hebrejské pojmy. Běžné hebrejské slovo pro palác armón, ale v textu o Nábotově vinici je hékal, což je velká, významná stavba vojenského nebo náboženského charakteru. A tak šlo pravděpodobně o Achabovu pevnost.
Vykopávky Normy Franklinové a Jennie Ebelingová odkryly v roce 2013 na úpatí Tel Jezreelu starobylý vinný pres vytesaný do vápencového podloží. Po srovnání s jinými vinnými lisy v oblasti se předpokládá, že je z doby železné. Navíc leží na východní straně v blízkosti obchodní stezky Via Maris (Mořské cesty) a podrobnosti biblického vyprávění naznačují, že Nábotova vinice ležela na východ od Achabova paláce na této cestě. „Vzhledem k tomu, že ve starověku se vinné lisy nacházely v blízkosti vinic, může se skutečně jednat o zbytky Nábotovy vinice, kterou ukradl král Achab,“ píše Windle.
I stalo se Hospodinovo slovo k Elijáši Tišbejskému: Vstaň a jdi naproti izraelskému králi Achabovi, který bydlí v Samaří. Hle, je na Nábotově vinici; sestoupil tam, aby ji obsadil. Řekni mu: Toto praví Hospodin: Zavraždil jsi a obsazuješ? Řekni mu: Toto praví Hospodin: Na místě, na kterém chlemtali psi krev Nábotovu, budou psi chlemtat krev tvoji, ano tvoji.
1. Královská 21,17–19
Kurchský monolit
Roku 853 př. n. l. bojoval asyrský král Šalmaneser III. v bitvě u Karkaru proti koalici králů ze západní Sýrie. Jeho vítězná stéla nalezená v roce 1861, známá jako Kurchský monolit, zmiňuje Achaba Izraelského a jeho vojenskou sílu, kterou přispěl do koalice. Navzdory Šalmaneserovu chvástání se zdá, že bitva pro něho nedopadla nejlépe – přinejmenším nerozhodně – jelikož se hned vrátil do Asýrie a na západ se nevypravil další čtyři roky.
Karkar, jeho královské město, jsem zničil, zpustošil, spálil ohněm. 1 200 vozů, 1 000 jezdců, 20 000 vojáků Hadad-ezera z Aramu; 700 vozů, 700 jezdců, 10 000 vojáků Irhuléniho z Chamátu; 2 000 vozů, 10 000 vojáků Achaba Izraelského.
Šalmaneser III.
Achabova vojenská síla je předmětem vzrušené debaty. Vskutku měl tolik vozů? Buď byl tedy Izrael vojenskou mocností, nebo se jedná o písařskou chybu. Profesor tel-avivské univerzity Nadav Na’aman navrhuje, že musela být omylem přidána „nula navíc“ a skutečné číslo bylo 200.
Christopher Eames o tomto sporu napsal článek, kde píše: „Celkový význam koní ve starověkém Izraeli je patrně přehlížen. Četné biblické texty popisují, jak izraelští králové žili, jezdili, bojovali a umírali ve svých vozech.“ Podle bible se sto let před Achabovou vládou stal Šalomoun významným obchodníkem se zbraněmi, dovážel vozy z Egypta a prodával je severním syrským a chetitským královstvím. To potvrzují např. vykopávky v severoizraelském Megidu.
Jeho země je plná stříbra a zlata a jeho pokladům není konce; jeho země je plná koní a jeho válečným vozům není konce.
Izajáš 2,7
Bitva u Karkaru byla datována do posledního roku Achabovy vlády. Srovnáním s biblickým textem vyvstává zajímavá souvislost.
Dvě Achabovy osudové bitvy
Eames dále píše: „V Achabově době se objevují významné zmínky o vozech. Syrský král Ben-hadad shromáždil velkou vozovou sílu, aby se mu postavil; syrská vozová síla byla tak velká, že vyžadovala 32 velitelů nad oddíly. Achab Ben-hadada zcela porazil a oba se spojili příměřím – což pravděpodobně zarhnovalo získání Ben-hadadových vozů. Achab dále ovládal rozsáhlá území v okolí Izraele, včetně Moábu.“ Toto příměří, které trvalo tři roky a které proroci odsoudili, zřejmě vtáhlo Achaba do bitvy u Karkaru, kde utrpěl citelné ztráty. Je možné, že mělo za následek rozpad koalice se Sýrií a Achabovo osudové rozhodnutí bojovat proti ní o Rámot-gileád. „Je pozoruhodné, že pro tuto bitvu Achab rekrutoval do svých řad judské síly – což byl nutný krok, když u Karkaru ztratil významnou část svého vojska. A tento vážný úbytek izraelské vojenské síly u Karkaru dále naznačuje biblická zmínka o okamžité ztrátě kontroly Izraele nad okolními tributárními národy – zejména o moábské vzpouře, k níž došlo téhož roku,“ napsal Eames v článku o starověkých bitvách, o kterých bible mlčí.
Podle bible Achab zahynul v bitvě o Rámot-gileád; nad jeho syny se naplnila Elijášova kletba, vyslovená v souvislosti s Nábotovou vinicí, a tím zanikla Omrího dynastie.
Zdroje
- Ahab (Wikipedia)
- Brian Windle: King Ahab – an Archaeological Biography, Bible Archaeology Report 15.5.2020
- Christopher Eames: Did King Ahab Really Have 2,000 Chariots?, Armstrong Institute of Biblical Archaeology 2.11.2020
- Christopher Eames: Famous Ancient Battles NOT Mentioned in the Bible—Or Are They?, Armstrong Institute of Biblical Archaeology 7.5.2022
- Brent Nagtegaal: Naboth’s Vineyard Found in Jezreel?, Armstrong Institute of Biblical Archaeology 21.7.2020
Přečteno 19-krát