Svatá Trojice: Vynalezena Nicejským koncilem?
Často se objevuje tvrzení, zejména v některých kultických kruzích, že nauka o Trojici byla vynalezena na Prvním nicejském koncilu v roce 325 n. l. Ve skutečnosti se koncil zaměřil především na Kristovo božství, jež je jeho klíčovou součásti, ale ne na Trojici jako takovou. Důkazy z raného křesťanství však jasně ukazují, že trojiční teologie byla pevně etablovaná a zpívaná i vyznávaná více než sto let před Niceou.
Jaké jsou historické a archeologické nálezy dokazují, že křesťané v prvních staletích již plně chápali a hlásali, že jeden Bůh existuje ve třech osobách?
Křesťanský chvalozpěv z Oxyrhynchu
Jedním z nejvýznamnějších důkazů víry v Trojici před Niceou je Oxyrhynchuský chvalozpěv (P. Oxy. XV 1786). Chvalozpěv, který je datován přibližně do roku 250 n. l. byl objeven v roce 1918 v rozsáhlé papyrové sbírce u starověkého smetiště poblíž města Oxyrhynchus v Egyptě (stejně jako nejstarší dochovaný NZ text, tzv. Rylandův papyrus). Je to jediný dochovaný řecký křesťanský chvalozpěv z prvních čtyř staletí n. l. který neobsahuje jen text, ale dokonce i notový zápis. Původně byl napsán ve stylu tehdy populární hudby, což naznačuje, že byl určen masám.

Text chvalozpěvu je obzvláště překvapivý. Jde o chválu „Boha, jediného dárce všech dobrých darů“. Tento jeden Bůh je však nazýván jako „Otec, Syn a Svatý Duch“. Jde tedy o jasné vyjádření nauky o Trojici. Slova tohoto chvalozpěvu jasně oponují tehdejší pohanské kultuře, neboť v řecké mytologii byl „dárcem dobrých darů“ nazýván král bohů Zeus. Nicméně tento raně křesťanský chvalozpěv prohlašuje, že skutečným dárcem darů je Trojjediný Bůh Bible.
Ať všechno ztichne:
Záře hvězd, zvuk nevydej! Proude řek, utiš se a stůj!
Když zpíváme svůj chvalozpěv Otci, Synu a Svatému Duchu,
Když zní odpověď všech mocností: Amen, amen!
Moc, chvála i věčná sláva patří Bohu, jedinému dárci všech dobrých darů!
Amen, amen.
Tento chvalozpěv zjevně dokládá, že raní křesťané zpívali trojiční teologii a zpochybňovali pohanské bohy již sto let před Niceou.
Zdá se, že po celá desetiletí byl chvalozpěv zapomenut. V roce 2025 však byl znovu uveden a nastudován v moderním hudebním stylu. Australský učenec dr. John Dickson, působící na Wheaton College v Illinois, ho znovu přeložil a spojil se na tomto projektu s předními křesťanskými hudebníky, Chrisem Tomlinem a Benem Fieldingem.
Megidská mozaika a Kristovo božství
Další významný důkaz se nachází v Izraeli v podobě mozaiky, která je ještě starší než Oxyrhynchský chvalozpěv. Tato mozaika byla objevena v osadě Kfar Otnaj (dnes v areálu megidské věznice) a datuje se přibližně do roku 230 n. l. Tato rozsáhlá mozaika pokrývala podlahu křesťanského bohoslužebného sálu. Jedná se o nejstarší známou památkou v Izraeli zasvěcenou křesťanské bohoslužbě.

Zdroj: Vesafis Tzferris, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
Mozaika obsahuje tři řecké nápisy. Jeden nápis, který odkazuje na jakousi ženu jménem Akeptous, obsahuje zkrácená slova „Bůh Ježíš Kristus“. Tato slova představují nejstarší známý nápis identifikující Ježíše jako Boha.
Tento nález, datovaný několik desetiletí před chvalozpěvem, sahá hlouběji do minulosti a ukazuje, že nauka o božství Krista nebyla vynalezena na Nicejském koncilu, ale naopak byla pouze ratifikována jako biblické učení, které bylo předáváno již dlouho předtím.
Zmínky církevních otců a Nový zákon
Termín Trojice (latinsky Trinitas) sice není obsažen v bibli, ale samotná koncepce i termín se objevily dlouho před Nicejí. Církevní otcové Theofilos a Tertullián používali pojem Trojice již ve druhém století.
I když Nicejský koncil neměl za úkol „vynalézt“ Trojici, ale spíše potvrdit a definovat božství Krista proti ariánství, celá nauka je pevně zakotvena v Novém zákoně. Bible učí:
- Existuje pouze Jeden Bůh: Tuto základní pravdu Starého zákona, zakotvenou jak v Tóře i v Prorocích, potvrzuje i Nový zákon.
- Otec je Bůh: to učí apoštol Jan, cituje Ježíše, i apoštol Pavel.
- Syn je Bůh: Epištola Židům cituje SZ text, že Syn je Bůh.
- Duch Svatý je Bůh: Skutky apoštolů učí, že Duch Svatý je Bůh a je Osoba.
Závěr
Jak jsme viděli, raní křesťané v rámci své teologie výrazně mladší než Nicea (jak dokládá chvalozpěv z roku 250 n. l. a mozaika z roku 230 n. l.) jasně vyznávali existenci jednoho Boha, který se projevuje jako Otec, Syn a Duch Svatý. Totéž lze doložit jak ze spisů církevních otců již ve 2. století, tak i ze samotného Nového zákona.
Zdroje
- Jonathan Sarfati: World’s Oldest Hymn Rediscovered, Patterns of Evidence 3.10.2025
- The Megiddo Mosaic, Biblical Archaeology Societz 6.7.2025
Přečteno 38-krát