Čtyři pohledy na stvoření světa
Existuje pestrá škála pohledů, které můžeme zaujmout na tak komplexní otázku, jako je stvoření a evoluce. Kniha Four Views on Creation, Evolution and Intelligent Design (Čtyři pohledy na stvoření, evoluci a inteligentní plán) vznikla tak, že redakce oslovila americké zástupce organizací, které propagují čtyři populární křesťanská stanoviska k této otázce. Každý autor měl v tomto sborníku nejen prostor podat pohled na vznik světa a vznik druhů, ale i možnost oponovat ostatním autorům a odpovědět na jejich protiargumenty. Díky tomu kniha představuje základní argumenty pro každé stanovisko i proti němu a otvírá diskuzi. Pojem kreacionismus se tu používá v širším smyslu jako názor, že svět stvořil Bůh – v tomto smyslu jsou všichni přispěvatelé do sborníku kreacionisty. Takže nejde o spor, zda byl svět stvořen, ale zda současné vědecké teorie jeho vznik popisují správně a jestli jsou v rozporu s biblí.
Kreacionismus mladé země (KMZ)
KMZ na základě bible odmítá závěry vědy o stáří Země i vesmíru, jakož i evoluci všech tvorů z univerzálního společného předka. Podle přispěvatele Kena Hama bible jasně učí, že vesmír byl stvořen před přibližně 6000 lety v šesti dnech o 24 hodinách. Bůh proklel následkem Adamova hříchu svět, který byl původně „velmi dobrý“, a později ho zničil celosvětovou potopou, trvající jeden rok. Po potopě došlo k rozptýlení lidstva a zmatení jazyků. Na základě těchto tvrzení z bible budují vědci z Answers in Genesis, kterou Ham reprezentuje, kreacionistický model. Popularizují ho mimo jiné v muzeu Noemovy archy v Ketucky. (Jejich materiály v češtině lze najít na webu kreacionismus.cz).
Ken Ham ostatním přispěvatelům vytýká, že ztotožňují „vědu“, „důkazy“ nebo „fakta“ s tím, co jsou ve skutečnosti naturalistické, uniformitariánské předpoklady. Ham uvádí: „Na základě celostátní ankety, kterou provedla agentura America’s Research Group, jsme doložili, že hlavním důvodem hromadného odchodu mladých lidí z církve je to, že církev nemá odpovědi na tvrzení evolucionistů, načež mladí lidé dospějí k závěru, že Bibli nelze věřit.“
Kreacionismus staré země (KSZ)
Názor, že Bůh nadpřirozeně tvořil rozmanité druhy v dlouhém časovém období se někdy také nazývá progresivní kreacionismus. KSZ přijímá závěry vědců o stáří Země a vesmíru, ale odmítá ústřední tezi evoluce, že život se vyvinul z univerzálního předka. První kapitolu Genese si vykládají jako nepřekrývající se dlouhá časová období, v nichž Bůh kombinoval přirozené přírodní procesy s nadpřirozenými akty stvoření. Přírodní zákony jsou neměnné, proto rozklad a smrt působily již před pádem člověka. Nesmrtelnost se v bibli zmiňuje jen v souvislosti s člověkem. Do sborníku přispěl astronom Hugh Ross, který je zakladatelem organizace Reasons to Believe (důvody k víře, RTB). Podle RTB se teologie a přírodní vědy doplňují: bible ohledně stvoření formuluje vědecky ověřitelné předpovědi. Vědci v RTB pracují na testovatelném modelu stvoření, aby vyhověli námitce, že kreacionismus a inteligentní plán jsou nevědecké, protože se nedají vědecky vyvrátit.
Zároveň se RTB věnuje evangelizaci ve vědeckých kruzích. Proč by Bůh čekal mezi svými stvořitelskými činy miliardy let? Podle Rosse Bůh od začátku měl v úmyslu napěchovat Zemi životem v co největším rozsahu a diverzitě, aby mělo lidstvo zdroje biologických depozitů potřebné k naplnění Velkého poslání v relativně krátkém časovém horizontu.
Teistická evoluce (TE)
Aby zavedený pojem teistická evoluce upřesnili, dávají autoři této knihy přednost názvu evoluční stvoření. Kladou důraz na bibli a Boha jako hybatele evolučních procesů – chtějí se vymezit proti deismu. TE přijímá beze zbytku všeobecně rozšířený názor na stáří vesmíru a Země i na vývoj života z univerzálního společného předka. Příspěvek Debory Haarsmaové uvádí: „Stejně jako všichni křesťané plně potvrzujeme, že Bůh je stvořitelem veškerého života – včetně člověka, jenž je jeho obrazem. Plně potvrzujeme, že Bible je inspirované a autoritativní Boží slovo. Přijímáme také vědecký poznatek o evoluci jako nejlepší popis toho, jak Bůh způsobil rozmanitost života na Zemi.“ Haarsmaová zastupuje organizaci BioLogos založenou ředitelem Projektu lidského genomu Francisem Collinsem, s cílem přesvědčit vědecky založené křesťany, že není důvod vidět mezi biblí a vědou rozpor.
Haarsmaová na tvrzení Kena Hama reaguje: „Ham radí církvi, aby vyučovala mládež co nejdůrazněji apologetice KMZ; žel se však tím mladí lidé naučí zakládat svou víru na nekorektní vědě… Tvrzení, že věda potvrzuje doslovný výklad stvoření světa v šesti dnech, vede vědecky založené hledající k pochybnostem o intelektuální poctivosti křesťanství.“ Otázka, jak dlouho trvalo stvoření světa, nebyla nikdy považována za ústřední. O tom svědčí i fakt, kolik prostoru jí věnovali církevní otcové: z více než 2000 stran raně křesťanských výkladů 1. kapitoly Genese jsou jí věnovány dvě.
Inteligentní plán (ID)
Teorie ID do tohoto dělení nezapadá a má zastánce ve všech třech skupinách. Její hlavní tezí je tvrzení, že je možno na základě vědeckých důkazů prokázat působení inteligentního tvůrce, jehož křesťané označují za Boha bible. Jak uvádí Stephen C. Meyer: „Zavedené metody rozpoznávání plánu nám umožňují odhalit působení inteligentního tvůrce v minulosti i v určitých rysech života a vesmíru.“ Na inteligentního tvůrce ukazuje např. otázka původu digitální informace v DNA či neredukovatelná složitost některých bilogických systémů. Meyerův příspěvek zastupuje think-tank Discovery Institute, který se věnuje výzkumu a vědeckým publikacím založeným na teorii ID.
ID nenabízí interpretaci knihy Genesis, ani se nezabývá otázkou stáří Země. Meyer píše: „Teorie inteligentního plánu není na rozdíl od kreacionismu založena na Bibli. Místo toho je založena na nejnovějších vědeckých objevech a na tom, co víme o kauzalitě světa – konkrétně na tom, co víme o schématech důkazů působení inteligentního činitele. ID tedy není odvozením nebo výkladem náboženského textu, ale vyplývá z vědeckých faktů.“
Závěr
V dalších příspěvcích se zaměřím na porovnání těchto čtyř pohledů z hlediska ústředních témat knihy Genesis: časového rámce stvoření, vzniku druhů, vzniku člověka a potopy světa.
J. B. Stump, Stanley N. Gundry: Four Views On Creation, Evolution, and Intelligent Design
Grand Rapids, Michigan: Zondervan, 2017
235 stran
Přehled o těchto čtyřech pohledech na vznik světa podává i přednáška dr. Štěpána Ruckého:
Přečteno 17-krát