Existovala Davidova a Šalomounova říše?

15. května 2025 skončila archeologická výstava „Nálezy z Davidova a Šalamounova království.“ Po dobu 14 měsíců si mohli zájemci z celého světa prohlédnout zblízka na jednom místě archeologické objevy týkající se nejvýznamnějších biblických králů. Cílem výstavy nebylo dokázat pravdivost bible. Odborníci z Armstrongova institutu biblické archeologie (AIBA) chtěli pouze prezentovat biblický příběh vedle celé řady nálezů z období vlády Davida a Šalomouna.

návštevník si prohlíží model Jeruzaléma
Kurátoři Brad Macdonald, Brent Nagtegaal a hostující řečník Dinesh D’Souza nad modelem Jeruzaléma, Foto: AIBA

Spor o Jednotné izraelské království

diagram
Dlouhá a krátká chronologie v Izraeli. Zdroj: AIBA

O existenci monumentální Davidovy a Šalomounovy říše se vedou akademické spory. Vlivná skupina minimalistů, jako je například prof. Israel Finkelstein, popírá, že by biblické líčení této říše mělo historický základ. Davida a Šalomouna považují za kmenové náčelníky z Judské vysočiny a vznik vlivného království přisuzují až severnímu království Izraele za dynastie Omrího a jeho syna Achaba v 9. století. Vycházejí přitom zejména ze sporů o datování a interpretaci artefaktů.

Archeologické období, nazývané dobou železnou I v Judsku a Izraeli, bylo obdobím agrárních komunit organizovaných v kmenovém společenství (v biblické tradici období soudců). Další období, doba železná II, bylo obdobím městské společnosti a centralizované státní správy (v biblické období králů). V tomto ohledu panuje všeobecná, dalo by se říci téměř univerzální shoda. Stejně tak panuje shoda, že David a Šalomoun vládli přibližně od roku 1000 do roku 930 př. n. l. Otázkou je, zda těchto zhruba 75 let spadá do doby železné I, nebo do doby železné II. To znamená: Vyznačovaly se Judsko a Izrael v době Davida a Šalomouna agrárními komunitami, nebo městskou společností a centralizovanou státní správou?

Israel Finkelstein, profesor Tel-avivské univerzity, se opírá o takzvanou „krátkou chronologii“, na rozdíl od tradiční chronologie. Podle tradiční (nebo „dlouhé“) chronologie došlo k přechodu z doby železné I do doby železné II kolem roku 1000 př. n. l. David a Šalomoun tak spadají do doby železné II, kdy vládli centralizované a urbanizované říši. Snížením data přechodu z doby železné I do doby železné II se minimalistům podařilo zařadit Davida a Šalomouna do doby železné I. Veškerý velkolepý archeologický materiál, včetně monumentální architektury, je tak datován později. A prosté nálezy, které byly dříve přiřazovány do období soudců, jsou najednou vykopávkami z doby Davida a Šalomouna. Podle krátké chronologie došlo k urbanizaci v Izraeli a Judsku až na konci 10. století př. n. l. a David a Šalomoun nebyli vládci království, ale spíše místními kmenovými náčelníky.

AIBA naopak obhajuje „dlouhou chronologii“ a prezentuje archeologické nálezy, které dokazují existenci centralizované izraelské říše už začátkem 10. století př. n. l. K tomu měla sloužit i výstava „Nálezy z Davidova a Šalamounova království“.

Cíl výstavy

Brent Nagtegaal přibližuje přípravu výstavy takto: „Když jsme shromáždili všechna dostupná data pro výstavu, uvědomili jsme si několik důležitých věcí. Zaprvé, o těchto králích existuje více vědeckých důkazů, než si většina lidí uvědomuje. Zadruhé jsme zjistili, že archeologický obor je natolik přespecializovaný, že jen zřídkakdy má jednotlivec možnost nebo prostředky na to, aby shrnul všechny dostupné důkazy ze všech vykopávek a předložil jediný ucelený obraz 10. století př. n. l. I když se několik archeologů věnovalo různým jednotlivostem vyprávění o Davidovi a Šalomounovi, žádný učenec je nespojil, aby vytvořil jeden celkový obraz.

„To se stalo naším cílem: shromáždit jednotlivé dílky Davidovy a Šalomounovy skládačky a představit je v jednom souhrnném obraze.“ Při přípravě výstavy přišli odborníci na to, že existuje nejméně 16 archeologických důkazů, které při umístění do správné pozice vytvářejí celkový přesvědčivý a věrohodný důkaz o reálnosti monumentálního Davidova a Šalomounova království.

Průběh výstavy

Dne 25. února 2024 se tak pro veřejnost otevřela výstava v auditoriu AIBA ve státě Oklahoma v USA. „Nálezy z Davidova a Šalomounova království“ zahrnovaly necelých 50 artefaktů ze starověkého Izraele v 10. století př. n. l., které ukazoval tým 28 vyškolených průvodců (většina má zkušenost z vykopávek přímo v Jeruzalémě). Za uplynulých 14 měsíců hostili více než 14 000 návštěvníků, z toho někteří vážili cestu z 15 zemí v zahraničí.

Zlatý hřeb výstavy představovala stéla z Tel Danu obsahující nápis „dům Davidův“, kterou zapůjčily Izraelský památkový úřad (IAA) a Izraelské muzeum. Mezi další artefakty z 10. století v Jeruzalémě patřil nápis nápis na pithovém ostraku z Ófelu (nejstarší abecední nápis nalezený v Jeruzalémě), zlatý košíkový přívěsek (nejstarší důkaz fénické přítomnosti), dvě pečeti a čtyři vzácné kousky textilií z Timny. K tomu se přibyly další unikátní keramické nádoby, bronzové a železné zbraně, stavební prvky a především kamenný model svatyně zapůjčený z Izraelského muzea, který vykazuje podobné architektonické prvky jako biblický popis Chrámu a Šalomounova paláce v Jeruzalémě. Podle Nagtegaala splnila výstava vizi zesnulé archeoložky dr. Eilat Mazarové, která se podílela na nalezení mnoha vystavených artefaktů: „udělali z nich velký příběh!“ Na odkazu níže je možné zhlédnout virtuální prohlídku:

Další zdroje

Expozice obsahovala spoustu vědeckých poznatků – více, než by mohl vysvětlit průvodce nebo by se dalo popsat na tabulích. Proto odborníci z AIBA vydali 130-stránkový barevný časopis, který podrobněji vysvětluje archeologickou a vědeckou argumentaci obhajující existenci Davidovy a Šalomounovy říše. Zvláštní vydání časopisu Let the Stones Speak v angličtině bylo k dispozici všem návštěvníkům a je možné si ho zdarma objednat na tomto odkaze. Z jeho obsahu čerpají informace články uvedené níže.

Zdroj

Přečteno 87-krát